Home

53 beste jeugdfilms op Prime Video

Cinekid heeft een selectie gemaakt van de 53 beste jeugdfilms je kunt kijken, huren of kopen via Prime Video. De films staan gerangschikt op leeftijd. Veel kijkplezier!

OP PRIME VIDEO

  • Dolfje Weerwolfje - Alle leeftijden
    Vanaf zijn zevende jaar verandert Dolfje maandelijks in een weerwolfje. Dat is vaak lastig voor Dolfje, maar heeft ook zijn voordelen: hij durft nu een pestkop op z'n nummer te zetten en kan nu eindelijk - razendsnel - tijdens gym in een touw klimmen. In deze verfilming van Paul van Loons kinderboek ligt het zwaartepunt op de entertainmentwaarde van het anders-zijn. We zien dus hoe Dolfje tegen een deurpost piest, in de gordijnen hangt en als een dolle door de nachtelijke straten rent. Vriendelijk griezelverhaal, geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zes.

  • Petite maman - Alle leeftijden
    Wanneer de achtjarige Nelly en haar moeder het huis van haar overleden grootmoeder leegruimen, stelt Nelly zich voor hoe haar moeder daar als kind in de bossen speelde. Prompt ontmoet Nelly in die bossen een achtjarig meisje, dat net als haar moeder ook Marion heet, dat ze volgt naar het dan nog bewoonde huis. Een scifi-fantasy voor jong en oud in uiterst bescheiden vorm, die vertelt over hoe de geschiedenis van je voorouders deel uitmaakt van je eigen leven. Een poëtisch kleinood over verbeeldingskracht, verbondenheid en bruggen slaan tussen heden en verleden.

  • Brammetje Baas - Leeftijd: 6+
    Brammetje Baas (Van Overdam) is een heel erg drukke, zevenjarige jongen met een levendige fantasie. Hij verheugt zich op groep drie, waar hij Chinees hoopt te leren. Maar als hij daar op meester P. Vis (Groothof) stuit, raakt die hoop snel vervlogen. Brammetje Baas, geschreven door Tamara Bos, is een fijne familiefilm, met gelaagde personages als belangrijkste troef. Brammetjes fantasiewereld krijgt gestalte door collageachtige animaties, mooie geluidseffecten en een voice-over waarin Bram zijn gedachtewereld, soms iets te perfect, weet te verwoorden.

  • Binti - Leeftijd: 6+
    Familiefilm over de twaalfjarige vlogster Binti, die vriendschap sluit met leeftijdgenoot Elias, leider van eenmansclub ‘Red de okapi’. Okapi’s zijn bedreigde Afrikaanse dieren, die wereldwijd in ‘gevangenissen’ leven, waar ze dromen van vrijheid. De film trekt een parallel met het leven van de met uitzetting bedreigde Binti en haar vader, die illegaal in België wonen. Energieke openingsfilm van Cinekid combineert serieuze problematiek met een feelgoodtoon, wat een behoorlijk ongeloofwaardig slotakkoord oplevert. Tenzij je in sprookjes gelooft natuurlijk.

  • Calamity - Leeftijd: 6+
    Regisseur Chayé debuteerde in 2015 met de opvallend sober geanimeerde familiefilm Reis naar het noorden, over de poolexpeditie van een negentiende-eeuws meisje. In Calamity staat opnieuw een jonge historische heldin centraal: Martha Jane Cannary, de latere wildwestvedette Calamity Jane. In diezelfde minimalistische maar prachtig kleurrijke stijl zien we de twaalfjarige Jane in een karavaan naar het westen trekken, worstelend met het harde pioniersbestaan en de dominante mannen om zich heen. Het verhaal is prima, maar het zijn vooral de plaatjes, de weidse, schemerige landschappen, die betoveren. Bekroond met de hoofdprijs op Cinekid 2020. Nederlandstalige versie met stemmen van Venna van den Bosch, Vera Mann en Jonathan Demoor.

  • Inside Out - Leeftijd: 6+ 
    Laat het maar aan Pixar over om een animatiefilm voor het hele gezin te maken over zoiets complex als de menselijke psyche. Inside Out draait om het gevoelsleven van de elfjarige Riley, die na een verhuizing emotioneel in de knoop raakt. Parallel aan haar leven volgen we de gebeurtenissen in de controlekamer van haar hoofd, waar de figuurtjes Vreugde, Verdriet, Woede, Angst en Afkeer de dienst uitmaken. Razend creatieve film zal voor de kleintjes wat abstract zijn, maar zit tjokvol slimme ideeën, sterke grappen en warm sentiment.

  • Mees kees - Leeftijd: 6+
    Mees(ter) Kees is een onervaren pabo-stagiair die in een Vinexdorp voor een zesde groep komt te staan. Met zijn onconventionele methoden weet hij de kinderen snel voor zich te winnen. In de populaire boeken van schrijfster Mirjam Oldenhave, die zijn opgedeeld in korte, anekdotische hoofdstukjes, is dat best leuk, maar in een film met spanningsboog van anderhalf uur blijven de gebeurtenissen wel erg alledaags en braafjes. De personages worden gepresenteerd alsof ze hartstikke maf zijn, maar dat valt eigenlijk wel mee.

  • Meester Kikker - Leeftijd: 6+
    De meester van Sita heeft een geheim: af en toe verandert hij in een kikker. Hij hoeft maar aan zo'n beest te denken en het kan al misgaan. Als de school een gemene nieuwe directeur krijgt met de veelzeggende achternaam Stork, loopt de meester serieus gevaar. Het geestige kinderboek van Paul van Loon (Dolfje Weerwolfje) werd door de regisseur van Brammetje Baas bewerkt tot een vrolijke, pretentieloze familiefilm vol oer-Hollandse decors. Dat het scenario soms wat rammelt valt dankzij de enthousiaste hoofdrolspelers nauwelijks op.

  • Soul - Leeftijd: 6+
    Met Inside Out (2015) vertelde Pixar-regisseur Docter een hoogst origineel verhaal over emoties; in Soul behandelt hij op soortgelijke wijze de ziel. Of iets concreter: het vonkje dat ons inspireert. Hoofdpersoon Joe is een gedesillusioneerde muziekleraar die droomt van een carrière als jazzmuzikant. Na een ongeluk belandt hij onbedoeld niet in het hiernamaals maar in het ‘hiervoormaals’, waar hij als mentor wordt gekoppeld aan een dwarse, nog ongeboren ziel. Vergezocht? Zeker. Maar ook uiterst inventief, vermakelijk en wijs. Voor kinderen valt er genoeg te lachen, maar de thematiek is ongegeneerd volwassen. Prachtige soundtrack ook.

  • The Goonies - Leeftijd: 6+
    Door Steven Spielberg geproduceerde actiefilm voor (grote) kinderen heeft alle ingrediënten van diens spektakelfilms, maar mist in de regie de strakke hand van de meester. Een groep kinderen zoekt langs de kust in hun woonplaats naar overblijfselen van de legendarische, zeventiende-eeuwse piraat One-Eyed Willie. Als ze een ondergronds meer ontdekken, vinden ze daar het schip van de piraat. Acteurtjes Astin en Brolin speelden later in respectievelijk de Lord of the Rings-films en No Country for Old Men, scenarist Chris Columbus regisseerde onder meer twee Harry Potter-films.

  • Vechtmeisje - Leeftijd: 6+
    Bo is boos. Geen wonder: het twaalfjarige meisje heeft te kampen met ruziënde ouders, een ongewenste verhuizing naar een flat en een zieke broer die wordt gepest. Dan ontdekt ze een kickboksschool in de buurt. Stoere puberfilm met een groot hart mengt sociaal drama met vechtsport en levenslessen, een beetje à la The Karate Kid. Fraai camerawerk en een lekkere synthpopsoundtrack geven het verhaal een frisse toon. Minder geslaagd is het uitleggerige script, dat hier en daar ook leidt tot stroef acteerwerk.

  • Babe - Leeftijd: 7+
    Babe werd een onverwachte, wereldwijde hit dankzij een doortimmerd scenario, knappe speciale dier-effecten en een smetteloze rol van Cromwell. Biggetje Babe wordt door een schaaphond opgevoed. Hierdoor geschiedt het dat boer Hoggett (Cromwell) het varkentje, tegen alle gangbare gebruiken in, laat meedoen in een prestigieuze schaapherders-wedstrijd. De dieren in Babe praten niet alleen overtuigend met elkaar, hun gesprekken zijn nog interessant ook. Scenario van regisseur Noonan, documentairemaker van huis uit, en producent George Miller (die zelf het vervolg Babe: Pig in the City regisseerde).

  • De Leeuwenkoning - Leeftijd: 7+
    Het jonge leeuwenprinsje Simba groeit op in het paradijselijke koninkrijk van vader Mufasa, dromend van de dag dat hij ooit zelf over de savanne zal heersen. Maar dat is buiten Mufasa's jaloerse broer Scar gerekend, die samen met een bende hyena's een plan smeedt om hem uit de weg te ruimen. Klassieke, met de hand getekende Disney-musical die eigenlijk alles in zich heeft wat je maar kan wensen: van avontuur tot humor (veel flauwe woordgrapjes), romantiek, vrolijke liedjes en hartverscheurend drama. Bekroond met twee Oscars.

  • Achtste-groepers huilen niet - Leeftijd: 7+
    Akkie (Obbeek) is een opgewekte stoere meid die verzot is op voetbal, net als haar klasgenoot Joep (Verkooijen), een nogal chagrijnige jengelkop, met wie ze het voortdurend aan de stok heeft. Maar dan wordt Akkie op een dag met leukemie in het ziekenhuis opgenomen. In deze verfilming van het gelijknamige boek van Jacques Vriens blijven lijden en tragiek wel erg ver op de achtergrond. Er zijn ontroerende momenten, maar vooral is dit een nogal rechttoe-rechtaan jeugdfilm over niet te stuiten levenslust. Opmerkelijk: de moeder van Obbeek wordt gespeeld door haar echte moeder, Johanna ter Steege.

  • Antboy - Leeftijd: 7+
    Dit is dus niet Antman (2015), de Hollywoodfilm van 130 miljoen dollar. Deze Deense lowbudgetfilm compenseert het gebrek aan noemenswaardige speciale effecten met een sympathiek Where the Wild Things Are-achtig succesverhaal rond een schuchter twaalfjarig ventje dat na een beet van een mier een aantal handige superkrachten ontwikkelt. Moddervette Vlo-man zit hem dwars, maar Mierjongen blijkt dankzij supersterke kleefhanden en bijtende urine een formidabele tegenstander, en een goede partij voor zijn stille liefde. Uiteindelijk draait het om de triomf van de buitenbeentjes en het nut van samenwerking, zoals gebruikelijk in Scandinavische jeugdfilms.

  • Het lied van de zee - Leeftijd: 7+
    De zesjarige Saoirse kan of wil niet praten. Met haar broer Ben, de hond en hun vader woont ze in een vuurtoren op een eilandje waar de tijd is stil blijven staan. Kort na Saoirse's geboorte is haar moeder in zee verdwenen, en het meisje zelf voelt zich ook onverklaarbaar aangetrokken tot het woelende water. Song of the Sea, van de getalenteerde, eigenzinnige Ier Tomm Moore (The Secret of Kells), is een bloedstollend mooi sprookje, met tamelijk rudimentair getekende maar rijke, wonderlijke personages en onvoorstelbaar detail- en fantasierijke decors.

  • Paddington 2 - Leeftijd: 7+
    Films die werkelijk leuk zijn voor het hele gezin zijn zeldzaam, daarom was de live-actionfilm over beertje Paddington uit 2014 zo'n fijne verrassing. Regisseur King maakte er een onweerstaanbaar vrolijk avontuur van, oer-Brits (met subtiele Brexitkritiek), prachtig vormgegeven en vol geïnspireerde grapjes. Dit vervolg heeft diezelfde ingrediënten maar is nog iets beter, al is het maar vanwege de heerlijke bijrollen van Grant en Gleeson. Paddington, inmiddels goed geïntegreerd in Londen, krijgt het aan de stok met een ijdele meestervermommer en belandt per ongeluk in de gevangenis.

  • Ratatouille - Leeftijd: 7+
    Achtste lange animatiefilm van Pixar gaat over de jonge rat Rémy die ervan droomt chef-kok te worden in een toprestaurant in Parijs. De uiterst aaibare Rémy krijgt een beetje hulp van de voorzienigheid. Hij belandt in het voormalige 5-sterrenrestaurant van zijn grote voorbeeld, de overleden topkok Gusteau, waar hij een monsterverbond sluit met het talentloze maar ambitieuze keukenhulpje Linguini. Ratatouille wervelt en bruist in alle opzichten. Niet alleen het technisch meesterschap maakt indruk, de film combineert op superieure wijze ernst en leut. Het verhaal is gelaagd en biedt topvermaak voor alle leeftijden.

  • Toy Story - Leeftijd: 7+
    De eerste volledig computergeanimeerde film uit de geschiedenis heeft het hart onmiskenbaar op de goede plek. Regisseur Lasseter was dertig toen hij met een korte animatiefilm over levend speelgoed een Oscar won. Met Toy Story breidde de Amerikaanse Geppetto zijn liefde uit. Het is adembenemend én roerend om te zien hoe de houten cowboypop Woody om de aandacht van kind-baasje Andy strijdt met de moderne pop Buzz Lightyear, die denkt dat hij echt kan vliegen. Lasseter kreeg een Special Achievement Academy Award voor zijn baanbrekende werk. Er kwamen een aantal puike vervolgfilms.

  • Coco - Leeftijd: 8+
    De betovergrootvader van Miguel liet ooit zijn gezin in de steek om mariachizanger te worden. Sindsdien is muziek in de familie verboden. Maar Miguel is vastberaden ook muzikant te worden, al moet hij ervoor afreizen naar het land van de doden om de zegen van zijn betovergrootvader te ontvangen. Pixarfilm rond Mexicaanse feestdag Día de Muertos is een visueel festijn, vol kleur en grandioze decors. Sommige vondsten werken beter dan andere, maar het verhaal is origineel en de climax, met ouderwetse familie-is-belangrijk-boodschap, onweerstaanbaar aandoenlijk.

  • De Kleine Heks - Leeftijd: 8+
    Omdat ze pas 127 jaar oud is mag de kleine heks uit de titel, die overigens een normale lengte heeft (afgezien van haar neus), niet naar het dansfeest tijdens de Walpurgisnacht op de Bloksberg. Dat vinden de oude heksen niet goed. En als ze, ondanks de waarschuwingen van haar tamme raaf Abraxas, toch gaat, krijgt ze straf: ze moet binnen een jaar bijna vierduizend spreuken uit het ­Grote Toverboek uit haar hoofd leren. Oei! Mooi vormgegeven, vriendelijk sprookje, voor een jong publiek dat niet van geweld of te veel spanning houdt: de onaardige oude heksen zijn eerder grappig dan echt eng.

  • E.T. The Extra-Terrestrial - Leeftijd: 8+
    Grootste kassucces uit de filmgeschiedenis - totdat Titanic het record brak - is een even komisch als meeslepend sprookje. Een jongetje neemt een bibberig, verdwaald buitenaards wezen in huis, maar moet het verbergen voor onbegrijpende volwassenen. Spielbergs lofzang op de kinderlijke onschuld en hang naar avontuur bezorgt zelfs de meest sceptische kijker een brok in de keel. Tot veler verontwaardiging werd Spielberg bij de Oscars gepasseerd - ten faveure van Richard Attenboroughs Gandhi - maar er gingen wel prijzen naar Spielbergs vaste componist John Williams en naar de disciplines geluid en visuele effecten.

  • Ja zuster, nee zuster - Leeftijd: 8+
    Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

  • Kapsalon Romy - Leeftijd: 8+
    Na de scheiding van haar ouders wordt de tienjarige Romy (nieuwkomer Heijmen, fantastisch!) een paar dagen in de week geparkeerd bij oma Stine (Melissen), die een kapsalon runt. Stine doet aanvankelijk nogal nukkig tegen Romy, maar al snel groeien de twee naar elkaar toe. Helemaal wanneer blijkt dat oma Stine steeds meer vergeet. Regisseur Kamp (Het Paard van Sinterklaas, Jongens) bewijst eens te meer een fantastische regisseur van kinderen te zijn, en levert ondanks de zware thema’s – scheiding, dementie – een energieke, inspirerende en bovenal eerlijke film af. Bekroond met vier Gouden Kalveren, onder meer voor het prettig eigenzinnige scenario van Tamara Bos.

  • Magie in de bergen - Leeftijd: 8+
    Na een zware astma-aanval brengen haar ouders de twaalfjarige Amelie (Kasalo) naar Zuid-Tirol: gezonde berglucht! Maar de tiener heeft weinig zin in verzorgers om haar heen. Amelie verdwijnt het berglandschap in en ontmoet daar leeftijdgenoot Bart (Girardi). Avontuurlijk drama over een puber die met een aangeboren aandoening op eigen wijze haar draai in het leven moet zien te vinden. De film overtuigt door de jonge acteurs en mooie blikken op besneeuwde bergtoppen. Tweede speelfilm van regisseur Wiemann werd goed ontvangen op filmfestivals, en onder meer genomineerd voor de Kristallen Beer in Berlijn.

  • Matilda - Leeftijd: 8+
    'Ik ben slim, jij bent dom. Ik ben groot, jij bent klein.' En je kunt er niks aan doen. Matilda's eigen vader (DeVito) zegt het tegen haar, en ook haar heksachtige schooldirectrice (Ferris). Gelukkig krijgt het pientere zesjarige meisje (Wilson) hulp van de feeërieke schooljuffrouw miss Honey (Davidtz) én van de paranormale kracht in haarzelf. Regisseur DeVito's voorkeur voor zwarte komedie sluit naadloos aan op de aversie tegen vals sentiment en de humoristische kijk op karikaturaal machtige en ­gemene volwassenen van schrijver Roald Dahl.

  • Mijn bijzonder rare week met Tess - Leeftijd: 8+
    Naar het kinderboek van Anna Woltz. Vanwege zijn doodsangst legt het jongetje Sam zichzelf ‘alleenheidstraining’ op. Daar komt weinig meer van als hij op vakantie op Terschelling het eigengereide meisje Tess ontmoet. Zij heeft een geheim, waar Sam haar mee wil helpen. Maar zit ze daar wel op te wachten? Lieve, sprookjesachtige film met leuke kinderen in de hoofdrol. Het heeft allemaal wel een beetje een Oerol- en Camping Bakkum-achtig sfeertje, maar doordat er ook uitdagende thema’s zoals angst voor de dood aan bod komen, wordt de film meer dan een idyllisch vakantieverhaal. Bekroond met onder andere de publieksprijs op Cinekid.

  • Mijn naam is Courgette - Leeftijd: 8+
    Het leven van Courgette, die eigenlijk Icare heet, maar ook wel voor Aardappel wordt uitgemaakt, is bepaald geen Disney-paradijs. Na de dood van zijn moeder belandt hij in een weeshuis met als enige souvenirs een leeg bierblikje van ma en een vlieger met daarop de superheldenversie van zijn lang gevlogen pa. Buitengewoon hartverwarmende, melancholiek-poëtische stopmotionfilm die de eenvoud van gestileerde poppen combineert met warme menselijke stemmen, kalmte en humor. Ondanks het ernstige onderwerp - kinderverwaarlozing en misbruik - ook geschikt voor kinderen.

  • Minoes - Leeftijd: 8+
    Poes Minoes uit de Emmalaan snapt niet waarom ze er plots uitziet als een een charmante jongedame (Van Houten). Het is raar, maar het heeft ook voordelen. Bevriende katten vertellen haar bijvoorbeeld mensengeheimen, waarmee ze de sympathieke, stuntelige journalist Tibbe (Maassen) helpt, in ruil voor eten en een slaapplaats. Er zit ook een tip tussen over de onfrisse zaakjes van schurkachtige industrieel en kattenhater Ellemeet (Bokma). Erg leuke verfilming van een scenario van Burny Bos naar het boek van Annie M.G. Schmidt. Gouden Kalveren voor de film en voor Van Houten.

  • Sing Song - Leeftijd: 8+
    De zestienjarige Jasmine (Boomdijk) leeft met haar vader in Nederland en is nog nooit in Suriname geweest, ook al leeft haar moeder daar. Dat is trouwens precies waarom haar vader weigert terug te gaan, want Jasmine's moeder brak ooit zijn hart. Wanneer Jasmine mee kan doen aan de Sing Song-competitie in Paramaribo gaat ze toch naar Suriname. Stiekem. Volwassen jeugdfilm van regisseur Kamp (Jongens), waarin veel en aanstekelijk wordt gezongen door onder meer Voice Kids-ontdekking Boomdijk, maar de nadruk terecht ligt op het drama van een zestienjarig meisje op zoek naar haar moeder.

  • Sjakie en de chocolade-fabriek - Leeftijd: 8+
    Roald Dahl bewerkte zelf zijn bekende jeugdboek tot een scenario voor deze fraai vormgegeven musical. De jonge Charlie mag, samen met een paar andere kinderen, een dagje doorbrengen in de geheimzinnige chocoladefabriek van Willy Wonka. Wilder is briljant als Wonka, de hoogst bizarre directeur van het bedrijf. Het ene moment vriendelijk en toegeeflijk, een seconde later een gevaarlijke, sadistische man, die niets liever wil dan de hebberige kinderen - afgezien van Charlie zijn de andere kinderen verschrikkelijke etterbakjes - straffen. De film, die af en toe te eng is voor al te jeugdige kijkers, is het hoogtepunt in het verder weinig opmerkelijke oeuvre van regisseur Stuart.

  • The Wizard of Oz - Leeftijd: 8+ 
    Dé Wizard of Oz met Judy Garland als de enige echte Dorothy die met haar hondje Toto door een tornado wordt meegenomen naar de betoverde wereld van Oz. Alwaar ze op de Yellow Brick Road, op weg naar de tovenaar die haar misschien thuis kan brengen, gezelschap krijgt van Scarecrow, Tin Man en Cowardly Lion. The Wizard of Oz behoort nog steeds tot de meest succesvolle live-action kinderfantasieën ooit in Hollywood bedacht. Victor Fleming kon The Wizard of Oz niet afmaken, omdat hij de regie van Gone with the Wind kreeg aangeboden. King Vidor voltooide de film en draaide onder andere het befaamde 'Over the rainbow'-nummer.

  • Vaiana - Leeftijd: 8+
    Van haar vader mag de zestienjarige Moana het Polynesische eiland niet verlaten, voorbij het koraalrif wordt de zee veel te gevaarlijk. Maar als het eiland getroffen wordt door een geheimzinnige vloek pakt ze toch een zeilkano en gaat ze op zoek naar halfgod Maui, de enige die de vloek kan opheffen. Puike animatiefilm uit de Disney-studio's, technisch knap, kleurig vormgegeven, met bijpassend vrolijke liedjes. Dwayne 'The Rock' Johnson is grappig als de stemacteur van de iets te zelfverzekerde Maui, de jonge heldin is een lekker stoer rolmodel voor jeugdige kijksters.

  • Spiderman: Into the Spiderverse - Leeftijd: 9+
    Nóg een film over Marvel-icoon Spider-Man: daar zat eigenlijk niemand op te wachten. Des te verrassender is het dat deze animatiefilm van Sony Pictures Animation, waarin niet Peter Parker maar tiener Miles Morales de hoofdrol vervult, verreweg de beste film over de gemaskerde burgerwacht uit Brooklyn is, en tevens de meest radicale, intelligente, kunstzinnige en revolutionaire superheldenfilm ooit gemaakt. Van de (diverse) stemmencast tot de absurdistische grappen en van het ontroerende vader-zoon thema tot de hallucinerende en adembenemend mooie beelden: vrijwel alles aan Into the Spider-Verse is van grote klasse.

  • Harry Potter en de steen der wijzen - Leeftijd: 9+
    De jonge Harry Potter wordt uit een treurig bestaan bij akelige stiefouders verlost wanneer hij ontdekt dat hij een tovenaar is, en mag instromen op een prestigieuze toverschool. Er werd door fans met smart gewacht op deze eerste film uit het Potter-universum van de Britse auteur Joanne Rowling. Ze mochten niet mopperen: regisseur Columbus wist de grappige en fantasierijke sfeer uit de boeken fraai naar film te vertalen. Deze eerste film is nog niet zo eng, en geschikt voor niet al te jonge kinderen, die het vast ook niet zo erg vinden dat de prille acteurs nog niet zo goed speelden.

  • The Crossing - Leeftijd: 9+
    Noorwegen, 1942. Op een winterse avond worden de ouders van Otto (12) en Gerda (10) opgepakt door de nazi’s. Vervolgens ontdekken de kinderen in een geheime kelderkast nog een jonge broer en zus: joodse onderduikers. Het viertal besluit samen de grens over te vluchten, naar het vrije Zweden. Dit regiedebuut van voormalig lerares Johanne Helgeland (oorspronkelijke titel: Flukten over grensen) is wat braaf maar degelijk verteld en bij vlagen spannend, met geslaagde verwijzingen naar klassieke sprookjes. Dat de continuïteit soms niet klopt (waar komt die sneeuw opeens vandaan?) zal de jonge doelgroep vast niet storen.

  • The Sound of Music - Leeftijd: 9+
    ‘De heuvels gonzen met het geluid van muziek, met liedjes die ze al duizend jaar zingen.’ Het gezang van Julie Andrews raakte een snaar bij publiek en critici. Toen, nu, en waarschijnlijk nog tot diep in de toekomst. De zomerse weiden, heuvels en bergen rond Salzburg stonden garant voor een prettig ogend spektakel dat daarom ook prima werkt zonder geluid. En vanwege de evenzo prettige muziek werkt de film ook zonder beeld. Dat is het plus- en minpunt van deze met Oscars beladen productie: de overdaad van de beeld-geluidcombinatie.

  • Tomboy - Leeftijd: 9+
    Vlak nadat ze met haar ouders en zusje is verhuisd, besluit een tienjarig meisje impulsief te doen alsof ze een jongetje is. Ze kan het een tijdje volhouden: ze is nieuw in de buurt, het is zomervakantie, dus de kans dat ze door de mand valt is niet zo groot. Net als in haar debuutfilm (Naissance des pieuvres, 2007) onderzoekt regisseur Sciamma wat er gebeurt als een meisje zich niet neerlegt bij wat de omgeving van haar verwacht. Het resultaat is een charmante speelfilm, zonder wilde avonturen, maar met een klein, goed verteld verhaal, met geloofwaardige personages en een prettige, losse sfeer.
     
  • Fantastic Mr. Fox - Leeftijd: 10+
    Als titelheld Mr. Fox hoort dat Mrs. Fox zwanger is moet hij haar beloven te stoppen met stelen. Dat houdt hij zowaar even vol, maar na een paar jaar komt het wilde beest in hem weer boven. Mr. Fox kruipt uit zijn hol, gaat bovengronds in een holle boom wonen en brengt nachtelijke bezoekjes aan de voorraadschuren van de gemene boeren Boggis, Bunce en Bean. Fraaie stop motion animatiefilm van regisseur Anderson, die het jeugdboek van Roald Dahl transformeerde tot een droogkomische ode aan de eigenzinnigheid. Ook, juist, geschikt voor volwassenen.

  • Home Alone - Leeftijd: 10+
    De eerste aflevering van Home Alone (over een achtjarige jongen die zijn huis verdedigt tegen stuntelende inbrekers wanneer papa en mama weg zijn) was de grootste kaskraker van 1990 en betekende de doorbraak van de toen tienjarige Macaulay Culkin, die al vanaf z’n vierde acteerde. Pijlsnel werd hij een van Hollywoods best betaalde acteurs. Hoe krankzinnig die situatie ook was, het getuigt van zakelijk instinct van Culkin, (of eigenlijk van zijn ouders) om meteen maar zoveel mogelijk dollars te toucheren. Het is immers niet gezegd dat een kleine ster ook een grote ster zal worden. In 1992 was er nog geen vuiltje aan de lucht. Toen maakte regisseur Columbus, met ongeveer dezelfde cast, Home Alone 2.

  • In Oranje - Leeftijd: 10+
    Voetbal is alles voor de jonge Remco (Van de Velde). Hij bereidt zich, samen met zijn langs de lijn schreeuwende vader (Acda), voor op een toekomst in Oranje. Maar dan slaat het noodlot toe. Scenarist Frank Ketelaar liet zich onder andere inspireren door de levens van Johan Cruijff en Marco van Basten. Regisseur Joram Lürsen maakte er een overtuigende familiefilm van, met warme psychologie en mooie, realistisch geënsceneerde voetbalscènes. Het resultaat is behalve coming of age-film ook een prettige tearjerker over rouwverwerking en een bijzondere vader-zoon relatie.

  • Spijt! - Leeftijd: 10+
    Doelwit in Dave Schrams moedige adaptatie van Carry Slee's gelijknamige roman over pesten is Jochem, die afwijkt omdat hij dikker is dan de rest. Protagonisten David en Vera zien het pesten met lede ogen aan maar grijpen niet in. Spijt! is daarmee meer een verhaal over meelopers en zwijgers dan over daders en slachtoffers. Misschien wordt de boodschap - dat schoonheid vooral van binnen zit - wat al te opzichtig gepresenteerd en wordt de doelgroep daarmee onderschat. Maar Spijt! won toch publieksprijzen op Cinekid, bij de European Film Awards en op het filmfestival van Toronto.

  • Where the Wild Things Are - Leeftijd: 11+
    Na een ruzie met zijn moeder rent de negenjarige Max weg, klimt in een zeilbootje en belandt na een reis over de oceaan in een land dat bevolkt wordt door metershoge monsters. Filmbewerking door regisseur Jonze en scenarist Dave Eggers van het beroemde jeugdboek Where the Wild Things Are van Maurice Sendak. De film is niet gemaakt voor een jonge doelgroep, daarvoor is hij te subtiel en weemoedig, zijn de emoties, bij volwassenen en kinderen, te hevig. Goed gespeeld, subliem vormgegeven, ontroerend en meeslepend.

  • Buladó - Leeftijd: 12+
    Buladó speelt zich af op het platteland van Curaçao en vertelt het verhaal van de 11-jarige Kenza, die – sinds het overlijden van haar moeder jaren geleden – leeft met haar vader en opa. Vader is rationeel en wil dat Kenza Nederlands spreekt, terwijl opa juist spiritueel is en alleen Papiaments spreekt. De jonge Kenza stuitert een beetje tussen beiden heen en weer, maar is vooral erg eenzaam in het verdriet over haar verloren moeder. Prachtige, persoonlijke vertelling van regisseur Janga (Helium), die steeds de juiste toon weet te treffen en in de jonge Richards een fenomenale hoofdrolspeler heeft. Openingsfilm van NFF2020 en bekroond met het Gouden Kalf voor beste film.

  • A Perfectly Normal Family - 12+
    Het doodnormale gezin uit de titel (papa, mama, twee dochters) komt eind jaren negentig van de vorige eeuw volledig op z’n kop te staan wanneer papa aankondigt dat hij zich altijd vrouw heeft gevoeld. Vooral de elfjarige Emma (een fenomenale rol van nieuwkomer Toft Loholt) heeft het daar erg moeilijk mee. Reymann, die ook het scenario schreef en zich daarbij deels baseerde op haar eigen ervaringen, treft steeds de juiste toon in deze dan weer grappige, dan weer wrange, maar altijd levensechte familiegeschiedenis. Winnaar van de VPRO Big Screen Award op IFFR 2020.

  • Eighth Grade - Leeftijd: 12+
    Zelden was een filmpuber zo levensecht en aandoenlijk als de dertienjarige Kayla in dit Amerikaanse indiedrama. Actrice Elsie Fisher speelt buitengewoon naturel en was tijdens het filmen – hoe verfrissend – werkelijk dertien, met puistjes en al. We volgen Kayla tijdens haar laatste week van ‘middle school’. Terwijl ze vlogs opneemt, een feestje bezoekt en met haar alleenstaande vader communiceert, is haar ongemak zo invoelbaar dat Eighth Grade soms wel een griezelfilm lijkt. Gelukkig observeert debuterend regisseur Burnham steeds met veel empathie. Verplichte kost voor snapchattieners én hun ouders.

  • Captain Marvel - Leeftijd: 12+
    Na twintig films rond mannelijke superhelden mocht het wel een keer: een Marvelfilm met een vrouw in de hoofdrol. Qua funfactor en feministisch gehalte doet Captain Marvel zeker niet onder voor Wonder Woman, de hitfilm van concurrent DC uit 2017. Oscarwinnaar Brie Larson (Room) heeft een lekker nuchtere charme als buitenaardse strijder die zich nauwelijks iets herinnert van haar jeugd op aarde. Wanneer ze anno 1995 in de VS belandt, gaat ze met behulp van een jonge Nick Fury (Samuel L. Jackson, indrukwekkend digitaal verjongd) op zoek naar haar roots – met schokkende gevolgen uiteraard. Smakelijk formulewerk, opgeleukt met rake ninetiesknipogen.

  • Hugo - Leeftijd: 12+
    Weesjochie stuit in Parijs' treinstation op aan lager wal geraakte filmpionier George Méliès. Prachtig en betoverend uitstapje van de peetvader van de misdaadfilm naar een (winters) sprookje voor de hele familie, met adembenemende beelden, een aangrijpend verhaal en prima acteurs. Ook in de bijrollen goed bezet. Met oa Sacha Baron Cohen als gemene station-inspecteur en een bijna negentigjarige Christopher Lee als vriendelijke boekenverkoper. De vrijwel vlekkeloze film kreeg elf Oscarnominaties.

  • I am Greta - Leeftijd: 12+
    ‘Mijn naam is Greta en ik ben vijftien jaar.’ Dat zegt een nors kijkend meisje met twee vlechten tegen voorbijgangers, terwijl ze voor het Zweedse parlementsgebouw zit. Het is vrijdag en de vijftienjarige Greta Thunberg staakt. Voor het klimaat en tegen de klimaatontkenners. Regisseur Grossman is erbij, legt haar prille protest vast en is er ook getuige van hoe ze – ondanks Asperger – in de jaren daarna uitgroeit tot het boegbeeld van de milieuactivisten. De documentaire neemt ons mee naar plaatsen waar geen andere camera’s geweest zijn, maar zit zo vol goede bedoelingen en strijdbare muziek, dat je er horendol van wordt.

  • Jojo Rabbit - Leeftijd: 12+
    Het melige absurdisme van de Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi werkte erg aanstekelijk in films als What We Do in the Shadows (2014) en Thor: Ragnarok (2017), maar met dit verhaal over een Hitler-gezind joch dat in WOII verliefd wordt op een Joodse onderduiker wist hij niet iedereen te overtuigen. Waar de één een briljante satire over indoctrinatie zag, kreeg de ander een mislukte balanceertruc voorgeschoteld. Waititi (zelf te zien als Hitler) wil ons laten lachen én huilen om fascisme, en dat is nogal veel gevraagd. Maar een stijlvol geregisseerde film is Jojo Rabbit zonder meer, en het met een Oscar bekroonde scenario is bij vlagen zeer geestig. Naar de roman Caging Skies van Christine Leunens.

  • Oorlogswinter - Leeftijd: 12+
    In de winter van 44/45 ziet de jonge Michiel (Lakemeier) een Engels vliegtuig neerstorten. Hij ontdekt waar de piloot zich verborgen houdt en besluit hem te helpen. Terwijl hij tot dan toe weinig last had van de oorlog, vanwege zijn bevoorrechte positie als burgemeesterszoon, zal hij nu moeilijke keuzes moeten maken. Mengeling van coming of age-film en spannend oorlogsdrama, naar het populaire jeugdboek van Jan Terlouw. Debutant Lakemeier kreeg een Gouden Kalf voor zijn spel. Oorlogswinter haalde de shortlist van de Oscars voor beste niet-Engelstalige film.

  • The Princess Bride - Leeftijd: 12+
    Een grootvader bezoekt zijn zieke kleinzoon en wil hem voorlezen uit een boek waarin onder andere gezoend wordt. 'Saai,' vindt de jongen. 'Niet in dit boek,' antwoordt opa. Dan ontvouwt zich een sprankelend sprookje over een jonge vrouw (Robin Wright) die niet meer in liefde gelooft nadat de man van haar dromen vermist is geraakt op zee. Als ze gekidnapt wordt ontmoet ze talloze ongewone sprookjesfiguren. De film heeft veel te bieden: een originele kijk op het genre, enthousiaste acteurs en een leuk verhaal voor jong en oud. De soundtrack is van Dire Straits-zanger Mark Knopfler.

  • Tschick - Leeftijd: 12+
    Maik, een veertienjarige einzelgänger, brengt de zomervakantie alleen door. Zijn moeder zit in een afkickkliniek en zijn vader is 'op zakenreis' met een knappe jonge vrouw. Wanneer zijn geflipte nieuwe klasgenoot Tschick langskomt met een gestolen Lada, besluit Maik op goed geluk met hem mee te gaan. Verfilming van de gelijknamige jeugdroman van Wolfgang Herrndorf is lekker anarchistisch van toon en bij vlagen erg komisch. Regisseur Akin (Gegen die Wand) vertelt zoals de jongens rijden: snel en onverschrokken.

Ga naar de VPRO CINEKID TOP 100
Bekijk de lijst!

De Top 100 is de lijst der lijsten op gebied van de jeugdfilm, dus 100 titels die je absoluut gezien moet hebben. De lijst staat boordevol klassiekers maar ook recente titels. De lijst werd samengesteld door commissieleden Els Kuiper, Annelot Tijs, Signe Zeilich-Jensen, Sebastian Korteweg, Noa Johannes, Tibor Dekker, Iven Cudogam en Alexander Sommers.

;