Pers

Cinekid presenteert eerste namen MediaLab 2019

2019-07-11 08:54:00

Met nieuwe kunstwerken van Melanie Bonajo, Abner Preis & Studio Pointer.

Cinekid, ’s werelds grootste mediafestival voor kinderen tussen de 3 en 14 jaar, presenteert de eerste namen van het MediaLab 2019, de digitale speeltuin en doe-tentoonstelling van het festival. Kunstenaars Melanie Bonajo, Abner Preis en Studio Pointer maken in opdracht van Cinekid splinternieuwe werken die onze huidige digitale wereld op een speelse manier onderzoeken.

Video-installatie van Melanie Bonajo
Melanie Bonajo maakt een nieuwe video-installatie over ons gebrek aan fysiek contact in de digitale tijd. Wij allemaal, en kinderen zeker, communiceren steeds vaker en vaker alleen nog maar digitaal. Wat als we ons persoonlijke, fysieke contact met de rest van de wereld helemaal verleren? Terwijl we over onze smartphone en iPad schermen swipen, Instagram discussies voeren en Youtube playlists ons kijkgedrag domineren, weten we amper meer wat het is om elkaar nog fysiek te leren kennen. Waar is de oude knuffel? Het schouderklopje dat nu een like is?

Met een keur aan workshop-oefeningen en interviews met kinderen maakt Bonajo een werk dat het belang van aanraking en fysiek contact centraal stelt: centraal om elkaar te begrijpen, elkaar te vinden, elkaar te leren kennen en solidair in de wereld te staan. Je lichaam vertrouwen als sociaal middel is ‘empowering’: laten we het niet verleren te gebruiken.

Virtual reality-tour door Abner Preis
Abner Preis maakt sociale kunstwerken: groepsprocessen als inclusieve en interactieve performancekunst met publiek als deel van het kunstwerk. In zijn werk als kunstenaar is hij een echte verhalenverteller die met sprookjesachtige vertelvorm en altijd plek voor een happy end van kunst een sociale ervaring maakt. Zeker voor de jongste doelgroep.

Preis maakt voor Cinekid een nieuw virtual reality-werk waarin de MediaLab-bezoeker aan de hand van een space-tour (gezeten in retro ruimtewagentjes) een kleine expeditie ondergaat naar de geschiedenis van de media van onze tijd. De mediatechnologie, technologie überhaupt, is nog maar kort onderdeel van de menselijke geschiedenis. Hoe kan het zijn dat hij toch zo invloedrijk is, en dat we allemaal zo’n persoonlijke band met media hebben? Of het nou nostalgie is naar Pac-Man als gameheld van weleer of het modem dat ons met webcam verbond aan de uithoeken van de wereld. De mediawereld waarin we samenleven is toe aan een kleine geschiedenisles, in tour vorm, waarin we zien wat er was, hoe snel we veranderen, en hoe we samen naar nieuwe toekomstbeelden toeleven met een korte maar rijke mediahistorie als basis.

Dieren GIF’jes van Studio Pointer
Studio Pointer, van duo Asya Sukhorukova & Jakob Schlötter, maakt voor Cinekid een hele nieuwe digitale wereld waarin gevonden dieren GIF’jes hun eigen gang gaan: ze leven samen, paren, ruziën, leggen het weer bij en bevolken zo hun dierenuniversum. In een grootschalige installatie zien we de digitale diertjes van wereld naar wereld hoppen, hun digitale GIF-dna vermengen en zo nieuwe GIF-mutaties voortbrengen. De dieren GIFjes van Pointer zijn zo niet meer wat ze ooit waren. Bekende dieren uit onze beeldcultuur (van Lion King’s Simba tot een vrolijk My Little Pony personage) zijn digitaal gekruist met andere dieren en zo ontstaan nieuwe levensvormen.

Aandoenlijk zijn ze, zoals ze nog herkenbaar zijn en toch een nieuw leven hebben gekregen als rennende, springende en vrolijk galopperende, amorfe nieuwe dieren. Het is Jurassic Park in de digitale wereld van Tumblr en Instagram. Samen bevolken de dieren nieuwe werelden, speciaal ontworpen door de jonge bezoekers van het MediaLab.

Werken in opdracht
Sinds 2018 geeft Cinekid jaarlijks aan drie kunstenaars of ontwerpers de opdracht om een werk te ontwikkelen voor in het MediaLab. Het MediaLab toont de wereld van mediatechnologie in constante verandering. Met de jaarlijkse opdrachten aan kunstenaars, wil Cinekid belangrijke vragen over positieve waarden van digitale mediaontwikkelingen voor het kind van nu centraal stellen. De kunstenaars krijgen de vrije hand in het ontwikkelen van een nieuw kunstwerk dat laat zien hoe we, in een tijd van digitale media-technologie die telkens weer verandert, vooral samenleven in een nieuwe wereld, vol tegenstellingen en afleidingen maar bovenal mét elkaar.

In 2018 maakten kunstenaars Anouk Kruithof, Stefan Schäfer en Philip Schuette nieuw werk in opdracht. Andere kunstenaars die de afgelopen jaren in het MediaLab hun werk toonden zijn o.a. Rafaël Rozendaal, Rosa Menkman, David O’Reilly, Theo Triantafyllidis, The Rodina, Geoffrey Lillemon, Dept of New Realities (Wieden Kennedy), Peter Burr, Interactive Architecture Lab, Miranda Moss, Brenna Murphy, Marshmallow Laser Feast, Theo Watson & Emily Gobeille, Kristin Lucas en Front404.

Over Cinekid
Cinekid is ‘s werelds grootste mediafestival voor de jeugd tussen de 3 en 14 jaar. Jaarlijks bezoeken bijna 70.000 kinderen en hun begeleiders het festival op de Westergas in Amsterdam en bijna 40 filmtheaters in Nederland. Ze maken kennis met de nieuwste jeugdfilms, -series en -documentaires, ontdekken de maker in zichzelf en gaan op safari in het MediaLab: een grote digitale speeltuin met interactieve kunstinstallaties, games en workshops.

Cinekid Festival vindt plaats van 19 t/m 25 oktober in de Westergas in Amsterdam en toert van 12 t/m 27 oktober door het land. Op donderdag 3 oktober wordt het complete festival-programma bekendgemaakt en start de online kaartverkoop.


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: 
Rachel Voorbij, Pers & Publiciteit / r.voorbij@cinekid.nl / 020 – 531 78 95

 

;